Як стати керівником: хорошим, успішним, не маючи досвіду – псіхілогіческіе поради, якості, причини невдач

Що зробити, щоб стати керівником
Ви успішно подолали кілька сходинок кар’єрних сходів, і тепер перед вами стоїть реальна перспектива стати керівником якогось колективу. Це радує і одночасно трохи лякає, адже доведеться відповідати не тільки за власні дії, а й за дії інших людей. Якщо ви і справді готові стати успішним лідером, то озбройтеся деякими порадами для досягнення поставленої мети.

Як управляти колективом

Старі механізми управління виробництвом, коли штат співробітників сприймався як безлика і безстатева маса, що виконує роботу, благополучно забуті. Управління навіть невеликий організацією вимагає абсолютно нового підходу.

Класична теорія управління базується на трьох китах: люди, фінансова політика, технічні питання. На першому місці – людський фактор: тонке, мудре застосування творчого потенціалу кожного працівника. Хороші взаємини в колективі підвищують продуктивність роботи і підлеглих, і, відповідно, всієї фірми. Знання психології виразно є перевагою хорошого керівника.

Щоб ним стати, необхідне знання психологічних особливостей спілкування з підлеглими. Трудовий колектив – об’єкт управління, жива істота зі своїм характером і звичками. Уміння розбиратися в особливостях сприйняття людей один одного, орієнтування в тонкощах взаємин колективу і управлінського апарату – це фундаментальні складові в керівництві людьми.

Це служить стимулом для злагодженої роботи організації. Ставитися до підлеглих, як до механічних виконавцям, небезпечно. Наприклад, кожному, навіть має грандіозний творчий потенціал людини властиві етапи спаду психологічної активності, коли надмірне напруження тільки знижує загальну продуктивність. Вимагати від нього в такі періоди максимальної самовіддачі не можна. Якісна робота мимоволі підміняється сурогатом, який замість очікуваної користі може завдати істотної шкоди і роботі, і самому виконавцю.

Будьте уважні до співробітників

Ще одне важливе правило успішного управління колективом – увага до інтересів співробітників. Унікальні мотивації, мети кожного співробітника, тому спроба нав’язати громадські інтереси на шкоду інтересам особистісним може бути фатальною. Фірма втратить цінного працівника, замінити якого буде непросто. А об’єднання в будь-якій формі особистісних інтересів громадським вигідно позначиться як на атмосфері в колективі, так і на загальній продуктивності співробітників. При збігу особистих цілей швидко створюються угруповання, маніпулювати якими простіше, ніж кожним співробітником окремо. Усередині угруповання є змагання, з якого грамотний керівник може отримати істотну користь для організації.

Однак змагання часто переходить в конфлікт, коли кожен хоче першим знищити конкурента. Така ситуація є деструктивною, і її необхідно вміти припинити на самому початку. Тут потрібна емоційна відкритість і психологічна гнучкість, засновані на пильній увазі до внутрішнього стану співробітників.

У колективі мимоволі може сформуватися двовладдя: контроль керівника над співробітниками і залежність його від поведінки цих співробітників.

Щоб уникнути такого глухого кута, необхідно навчитися лавірувати між лояльністю щодо підлеглих і авторитарністю. Одним із прийомів такого лавірування виступає ненав’язлива орієнтування інтересів груп підлеглих на цілі організації. А потім і надання вирішення питання досягнення цих цілей самим підлеглим. Така ситуація в колективі сприятлива. Щоб точно знати, як керувати колективом, потрібно придивитися до кожного його члена і точно вирішити, яку роль йому можна відвести.

Поради починаючому керівнику

Іноді керівники намагаються застосувати «добрі» прийоми: підбір колективу близько мислячих людей або впровадження в організацію лідера, зажигающего своїм прикладом інших. Але ніякої лідер не зможе підмінити цілу організацію, а найвідданіші однодумці залишаються окремими, самостійно мислячими людьми.

Головне для початківця керівника – вміння визначити місце кожного підлеглого в системі трудового механізму. В цьому і полягає психологія управління колективом. Таке завдання непроста, але вирішувана, якщо підбирати людей не суб’єктивно, з позиції «подобається – не подобається», а відповідно до поставленим завданням. Співіснування в організації різних людей, зі своїми смаками і звичками, – стимул її розвитку.

Управлінцю потрібно пам’ятати, що організація – це об’єднання людей, і цілі її досяжні тільки в разі успішного їх співпраці. Чи зможете залишити за дверима кабінету особисті стереотипи? Станете хорошим керівником. І вчіться стримувати себе. Іноді нам дуже хочеться зірвати свій гнів на тих, хто від нас залежить. Накричати на одного працівника, насварити іншого підлеглого. Але перш ніж це зробити, задумайтеся, що вами керує? Невдоволення виконаною роботою або просто бажання випустити пар?

Якості, необхідні грамотному керівнику

Перш ніж прагнути до посади керівника, задумайтеся, чи володієте ви достатніми знаннями і якостями, необхідними для успішного кар’єрного росту.

стовідсоткова відповідальність

Рішення, прийняті вами, будуть визначати хід всієї подальшої роботи, і тільки ваші глибокі знання, впевненість, а іноді і інтуїція, допоможуть уникнути помилок. Скидати провину на підлеглих – якість поганого керівника. Відповідальність за всі неприємності і помилки доведеться брати на себе.

Уміння швидко приймати рішення

Хороший керівник – це лідер, а лідер просто зобов’язаний швидко і впевнено приймати рішення. Якщо ви ставитеся до категорії людей, яких в подібній ситуації сковує страх, і до смерті боїтеся помилитися, – можливо, посаду керівника не для вас. Лідер не тільки вміє справлятися зі своїми емоціями і приймати серйозні рішення, але і знає про те, що в разі невдачі помилку можна виправити.

Ораторське мистецтво

Уміння володіти мовою – далеко не на останньому місці в списку достоїнств, потрібних, щоб стати начальником. Ще Наполеон говорив про те, що людина, яка не вміє розмовляти, не зробить кар’єру. Вам необхідно навчитися правильної, грамотної мови. Для цього варто постійно поповнювати свій словниковий запас, засвоювати методи побудови своїй промові під цільову аудиторію. Співробітницю, яка при розмові дивиться в очі і чітко викладає свої ідеї, важко не помітити.

Уміння організувати свій графік

Хороший керівник встигає переробити тисячу невідкладних справ, здати незліченна кількість звітів в термін і точно знає, яка робота відкладена на наступний день. Як мінімум. Якщо ви жахливо незібрана, то затриматися на посаді керівника буде складно. Уявляєте, які стреси вас очікують, якщо ви не будете нічого встигати. Хочете загрузнути в недороблених звітах та догани з приводу вічних затримок від вищого керівництва?

Заведіть щоденник, складайте розкладу всіх справ і подій, – це допоможе встигати виконувати всю роботу в строк і викроїти час на відпочинок.

емоційна стійкість

Уявіть ситуацію: ваша начальниця на загальних зборах оголошує про те, що продажі різко впали і раптом починає схлипувати, витираючи очі руками. Стійкість до стресів – одна з вимог, що пред’являються здобувачеві на посаду керівника або топ-менеджера. Начальнику доводиться постійно ризикувати, приймаючи важливі рішення, вирішувати конфліктні ситуації, звільняти працівників і штрафувати їх, – ці вміння говорять про те, що слабким людям на такій посаді не місце. Тільки емоційно врівноважена людина, здатний бути холоднокровним в будь-якій критичній ситуації, може завоювати міцний авторитет вищого керівництва і своїх підлеглих.

Крім наполегливої ​​роботи над собою, вам не забороняється відвідувати семінари, які допомагають людям збільшувати свій потенціал. Постійний розвиток допоможе піднятися по кар’єрних сходах, адже дороги відкриваються наполегливим і сміливим людям.

Чому не призначають керівником

Що, якщо ви володієте всіма якостями, необхідними для вступу на керівну посаду, але удача чомусь ніяк не хоче повернутися до вас обличчям. Що ж робити: продовжувати боротися за підвищення або опустити руки? Є відома приказка: «Будеш наполегливо працювати по 8 годин на день і станеш начальником. Потім будеш наполегливо працювати по 12 годин на день ».

Припустимо, ви давно виконали першу частину цієї умови, але керівна посада також далека від вас, як при прийомі на роботу. Ви старанно виконуєте всі доручення керівництва, успішно справляєтеся з кризовими ситуаціями і суттєво підвищили рівень доходів компанії. Але начальнику чомусь і в голову не приходить вас підвищити на посаді. Чому керівництво не помічає ваших зусиль і не пропонує підвищення?

Причин може бути декілька. Перш ніж переживати, що вас не підвищують, поцікавтеся: а чи прийнято у вашій компанії призначати на керівні посади своїх працівників? Бути може, кадрова політика вашої фірми полягає в тому, що на такі посади запрошуються люди ззовні? Пригадайте, кого з вашого оточення в останній раз підвищили, дізнайтеся, яким чином ваш начальник отримав свою посаду. Адже якщо компанія не практикує призначення своїх кадрів, то безглуздо чекати чудес!

Якщо ж піднятися по службових сходах у вашій компанії можливо, то продумайте стратегію, як отримати посаду керівника. Звичайно, існують компанії, чия кадрова політика не має на увазі призначення жінки на посаду керівника. І навіть якщо правила будуть порушені, то її зарплата може виявитися істотно нижче тієї, на яку міг би претендувати чоловік. Тут вже вам вирішувати: йти в іншу компанію з менш шовіністичними поглядами, або погодитися на посаду, отримавши в трудовій книжці запис «керівник відділу». По крайней мере, влаштуватися в іншу компанію на посаду начальника буде куди простіше.

З чого почати

Але якщо ніяких перешкод немає, з чого ж почати свій шлях «нагору»? Вам знадобиться вміння планувати і мислити стратегічно.

Напевно у вашому оточенні є чимало «сірих мишок», які працюють з ранку до ночі, не піднімаючи голови, але ніхто особливо не помічає результатів їхньої праці. Якщо не хочете повторити цей сумний досвід, заявляйте про себе якомога частіше, постійно будьте на виду.

Запам’ятайте просту істину: хочете стати керівником, одягайтеся, як керівник. Дівчину в короткій спідниці з яскравим макіяжем навряд чи хто-небудь буде сприймати серйозно, незважаючи на всі її професійні якості.

Ще одна непогана можливість показати керівництву компанії, що ви переросли свою посаду, – цікавитися роботою свого начальника. Задавайте питання, просите дати вам доручення, які входять до компетенції керівника. Якщо ваш шеф людина грамотна і далекоглядний, то він побачить ваш потенціал і постарається розкрити його. По крайней мере, їдучи у відрядження або йдучи у відпустку, він може вас залишити своїм заступником. А кого можна підвищити на вакансію, що звільнилася керівника, що не виконуючого обов’язки?

Поговоріть зі своїм начальником про те, що ви засиділися на своїй посаді і здатні зайняти більш високе положення в компанії. Але не варто натякати йому, що ви можете зайняти його місце. Якщо вакансії на посаду керівника в найближчим часом не передбачається, то ваш начальник зможе виділити групу співробітників вашого відділу і призначити новий проект, довіривши вам його керівництво.

Якщо рішення піднятися по кар’єрних сходах – не одномоментне бажання або необгрунтована мрія, то приклавши зусилля, ви можете досягти своєї мети. Не зупиняйтеся і йдіть вперед назустріч своїм задумом, долаючи всі труднощі і перешкоди. Тільки сильна і рішуча жінка може добитися такої мети, а раз ви володієте цими якостями, то ніщо не встане у вас на шляху.

Посилання на основну публікацію